Положение о пункте коррекционно-развивающего обучения (постановление Министерства образования Республики Беларусь от 25 июля 2011 г. № 131, с изменениями от 12 октября 2012 г. № 121)
Спецыфіка работы пункта карэкцыйна-развіваючага навучання на базе ўстановы дашкольнай адукацыі
Асноўнай мэтай дзейнасці пункта карэкцыйна-педагагічнай дапамогі на базе ўстановы дашкольнай адукацыі з'яўляецца аказанне карэкцыйна-педагагічнай дапамогі навучэнцаў, якія асвойваюць змест вучэбнай праграмы дашкольнай адукацыі, і якія маюць ўстойлівыя або часовыя цяжкасці ў яе засваенні.
Задачамі пункта з'яўляюцца:
- вывучэнне асаблівасцяў псіхафізічнага развіцця навучэнцаў з мэтай вызначэння аптымальных шляхоў аказання ім карэкцыйна-педагагічнай дапамогі;
- фарміраванне агульных здольнасцяў вучэбнай дзейнасці з мэтай выканання навучэнцамі патрабаванняў адукацыйных стандартаў дашкольнай адукацыі;
- фарміраванне пазітыўнай матывацыі да вучэбнай дзейнасці, развіццё функцый самакантролю і адвольнай рэгуляцыі паводзін у навучэнцаў.
Залічэнне навучэнцаў у пункт ажыццяўляецца загадам кіраўніка ўстановы адукацыі, на падставе наступных дакументаў:
- заявы аднаго з бацькоў (законнага прадстаўніка) навучэнца;
- заключэння дзяржаўнага цэнтра карэкцыйна-развіваючага навучання і рэабілітацыі (ЦКРНіР). Для гэтага неабходна патэлефанаваць у ЦКРОиР і запісацца на камісію, або звярнуцца да настаўніка-дэфектолага.
ЦКРНіР размешчаны па адрасе: г. Кобрын, вул. Дзяржынскага, 53.
Тэл.(01642) 4 46 86; 3 87 88
Рэжым працы: 8.00-18.00, выхадныя: субота, нядзеля.
Арганізацыя і змест карэкцыйна-педагагічнай дапамогі ў пункце ўстановы дашкольнай адукацыі
Перыядычнасць наведвання заняткаў навучэнцамі складае 2-4 разы на тыдзень. Размеркаванне навучаюцца ў пункце па групах ажыццяўляецца настаўнікам-дэфектолагам пункта на падставе заключэння ЦКРОиР.
Заняткі праводзяцца ў перыяд з 16 верасня па 25 мая. Штодзённае колькасць заняткаў, іх працягласць і паслядоўнасць вызначаюцца раскладам заняткаў, якое складаецца з улікам патрабаванняў санітарных нормаў, правілаў і гігіенічных нарматываў і зацвярджаецца кіраўніком установы адукацыі. Працягласць заняткаў у ПКПП вызначаецца індывідуальнымі і ўзроставымі асаблівасцямі навучаюцца з ОПФР.
У ПКПП праводзіцца спецыялізаваная праца з дзецьмі па наступных напрамках:
- фарміраванне правільнага звукопроизношения;
- развіццё артыкуляцыйных рухаў;
- удасканаленне фанематычнага працэсаў, г. зн. ўмення адрозніваць на слых гукі гаворкі, склады, словы ў прамовы, падобныя па гучанні, артыкуляцыі;
- удасканаленне граматычнага ладу прамовы;
- ўзбагачэнне, актывізацыя слоўнікавага запасу гаворкі;
- развіццё дробнай маторыкі рук;
- развіццё сувязны прамовы, якое разумее ўменне складаць прапановы, апавяданні, пераказваць тэксты;
- удасканаленне прасадычных боку гаворкі, якое ўключае выпрацоўку дыкцыі, выразнасці мовы, правільнага дыхання, працу над правільным націскам, тэмпам прамовы;
- развіццё вышэйшых псіхічных працэсаў.
- Уся пералічаная работа праводзіцца ў форме заняткаў з усімі дзецьмі, на падгрупавых (групавых) занятках, індывідуальных.
Адна з галоўных задач – абследаванне гаворкі дзяцей, якое праводзіцца ў верасні. Абследаванне прамовы праводзілася з кожным дзіцем, вынікі абследавання занесены ў дыягнастычныя карты дзяцей.
Віды групавых заняткаў, якія праводзяцца з дзецьмі (у залежнасці ад маўленчага парушэння):
1. Па фарміраванні лексіка-граматычных сродкаў мовы і развіццю сувязны гаворкі. На тыдзень бярэцца пэўная лексічная тэма, у рамках якой праводзіцца работа:
- па пашырэнні і актывізацыі слоўніка дзяцей;
- па адпрацоўцы правільнага ўжывання граматычных катэгорый (змяненне назоўнікаў па родзе, ліку, склону; ўжыванне дзеясловаў у розных часах; ўзгадненне назоўнікаў з прыметнікамі і лічэбнікамі ў родзе, ліку, склоне і г. д.);
- па ўжыванні прыназоўнікаў у прамовы, фарміраванні разумення іх значэння;
- навучанне дзяцей пераказвання; гаварэння па малюнку ці серыі малюнкаў, па плане-схеме; завучванне вершаў; адгадваньня і завучванне загадак.
2. Па фарміраванні вымаўленчых боку гаворкі. На такіх занятках ажыццяўляецца развіццё фанематычнага працэсаў (г. зн. дзеці вучацца адрозніваць гукі на слых).
Галоўны кірунак індывідуальнай працы:
карэкцыя звукопроизношения, якая ўключае пастаноўку, аўтаматызацыю гуку, яго дыферэнцыяцыю ад блізкіх па гучанні гукаў.
Праца ў сшытках
Матэрыял, які вывучаецца за тыдзень на занятках, даецца дадому для замацавання ў выглядзе розных практыкаванняў. Для дзяцей яны новыя, таму павінны быць прачытаныя законнымі прадстаўнікамі (бацькамі) да канца, растлумачаны і адпрацаваны пад бацькоўскім кантролем.
Што тычыцца звукопроизношения, то чым часцей бацькі будуць займацца з дзецьмі, тым хутчэй выпраўлены гук замацуецца ў гаворкі. Практыкаванні павінны быць штодзённымі. Задача настаўніка-дэфектолага-паставіць гук, аўтаматызаваць яго ў складах, словах, словазлучэннях, прапановах, сувязны прамовы, але калі рэкамендуемых заняткаў дома будзе недастаткова, то прыкметных пасоўванняў можа і не быць. Працу па аўтаматызацыі выпраўленых гукаў можна параўнаць са спортам: вынік залежыць ад трэніровак.
Хочацца адзначыць, што толькі ў цесным супрацоўніцтве сям'і і настаўнікі-дэфектолага, можна дасягнуць добрага, якаснага выніку ў выпраўленні і развіцці гаворкі дзіцяці. Пераемнасць у рабоце сям'і ажыццяўляецца праз індывідуальныя кансультацыі, наглядную інфармацыю для бацькоў.